Ljusdagbok

Ljusdagbok

Vissa dagar har jag bara varit hemma på morgonen och kommit hem på kvällen, dagar jag har glömt och några dagar har det varit samma väder som föregående dagar så jag har valt att ta de dagar där foton och reflektioner det har skilt sig lite i tid och väder. Jag har även fotat med min mobilkamera vilket gör att fotona kan vara lite missvisande.

Tyvärr så tänkte jag inte till innan jag valde plats utan valde mitt fönster hemma, med tankarna att det ser jag varje dag. Dock tänkte jag inte på att det är ett fönster mot en innergård och i nordöstlig riktning, vilket gör att det är skugga jämt utan precis på morgonen. Eftersom det är skugga blir skillnaderna i ljuset mindre och svårare att se.

 Dag 1- 7,30

Mycket ljus i lägenheten och det vita trevliga och fräscha ljuset.  Men ändå mjukt.

 

Dag 2- 16,38

Mjukt men ganska tråkigt inomhus. Gissar att det är bra ljus att fota i ute eftersom det är disigt.

 

 Dag 3- 06.15

Vitt  tacksamt ” vackert” och ”rent” ljus

 

 Dag 4- 20,15

Är man inte hemma får man titta på ljus på annat håll. Här i direkt solljus vilket gjorde det lättare.  Varmt, gult och mjukt sidoljus som kastar långa skuggor och gör att allt ser trevligt ut. Väldigt tacksamt.

 

Dag 5- 8,15

Vitt direkt morgonljus som ändå inte känns hårt.  Fräscht och oskuldsfullt och som om man vill fota bröllop i ljuset.

 

 Dag 6- 13,31

Skuggig lägenhet. Svalt ljus. Ganska hårt och avslöjande.  Neutralt och tråkiga skuggor ute.

 

Dag 7- 20.38

Solen har börjat gå ner. Det är fortfarande ljust. Mjuka skuggor genom lite moln. Känns typiskt kväll. Lite öde.

 

 Dag 8- 21,45

Ett blått ljus som enligt kameran är betydligt mörkare än vad mitt öga uppfattar. Skapar spänning och jag upplever att kameran ”skapar” mer färg/ kompenserar på något sätt än vad jag upplever precis efter att solen gått ner. ( blåtimmen är ett bra namn) sedan avtar färgerna succesivt eftersom det blir mörkare och mörkare.

 

 Dag 9- 11,05

Soligt men med lite dis ute och ljust och trevligt vitt ljus inne. Mjuka skuggor och övergångar. Odramatiskt.

 

 Dag 10- 15,27
Eftermiddagarna känns oftast mer deprimerande här hemma om man bara tittat på ljuset. Detta tror jag mestadels beror på att det blir mörkare i lägenheten utifrån hur solen står, eftersom jag inte tycker att det känns ”deprimerande” ute. Min ljusdagbok känns genom det inte så trovärdig eftersom skugga eller sol gör mycket för känslan.

 

 

Allmänt | |
Upp