Vecka 7

Vecka7
Vi insåg att även denna kursen hade blivit lite felplanerad och överlappade nästa, som tur var gick det att lösa ganska enkelt med att vi flyttade fram examinationen en vecka.
Jag har börjat måla på mitt hav och känner att färgerna blir kallare än vad bilden jag utgår ifrån är. Det behöver självklart inte bli identisk men jag stör mig lite på att jag har problem med att få till färgen. Inte en nyans utan att alla är kallare än jag strävar efter. Vad är det jag blandar med som måste va varmare.
På fredag ska jag ha min ansvarsdag (förmiddag) va i hela friden ska jag göra då?  Något som hjälper mig vidare i min process, och inte är ap-tråkigt för de andra.
Den frågan jag ställt mig i början på veckan: vilken färg har havet? fick va min utgångspunkt. Jag berättade en liten händelse eller scenario  och frågade sedan, Vilken färg har havet? Min önskan var då att mina klassvänner skulle ha skapat sig en inre bild på omgivning och havet som jag berättat om  och att de sedan kunde försöka måla färgen på havet.
i början var jag mer detaljerad med tid, väder och årstid detta trappade jag senare ner på för att låta de associera mer fritt.
genom detta ficka jag många ”färgprover” på havsfärg och fick genomföra en färgövning.
Efter detta fick min kära klass pröva att måla med en mjölblandning och karamelfärg.
Den senare delen gick väl sådär, intresset försvann ganska snabbt från både deras och min sida.  Men jag fick det provat!  Dock ska jag prova en sak till nästa vecka med mjölet, så inte helt i onödan!
Micaela visade filmen om Frida Kahlo. Jag hade inte sätt den innan och måste säga att oavsett hur mycket sanning det var i filmen så väckte den ändå mitt intresse för Frida Kahlo som innan har varit ganska svalt.


 
Allmänt | |
Upp