Vecka 1

 

Vecka 1.
Första veckan. Tillbaka på HDK med blandade känslor. I fick schema och insåg att kursen kör igång omgående. Skönt. Vi hade en workshoop med olle som skulle varit helga där han läste en text. Utifrån detta skulle vi gestalta något med analoga material och vi hade dagen fram till 14.00 på oss. Efter detta skulle vi prata om vad vi skapat.
Jag valde att skriva upp ord jag fastnade för i texten som lästes. Många av  dessa associerar jag på olika sätt med blått och hav som är blått.  Genom det så blev det mycket hav i olika former.

Vi möttes upp i konsthallen för en guidad visning under onsdagen.  Att den skulle va guidad va något jag lyckats missa så jag trillade in 2 min innan utsatt tid och då hade de redan börjat vilket var lite pinsamt och nonchalant.
Tyvärr så var jag inte speciellt imponerad av varken guiden eller utställningen och kände mer att den här typen av utställning gör att jag får mer förståelse för varför det inte läggs mer pengar på konst och kultur. TUR att man tycker olika.
När allt var slut uppmärksammade jag och Emelie små teckningar med skrivna meningar under som var en av de tre saker jag faktiskt tyckte va spännande. Jesper Nordas hade i samma rum gjort en avgjutning av ett grävt hål han stått i och observerat himlen vilket jag också tyckte va lite roligt.

Workshop med Anna och Katti var fantastiskt frustrerande och lite kul. Att teckna av varandra utan att titta är alltid spännande!  Att teckna av sin idol för mig som aldrig haft någon var nyttigt ( tror jag) och jobbigt. Jag valde min farmor som är det närmsta idol jag har.  Att först teckna som jag inte gjort på länge och sen porträtt som jag brukar undvika och dessutom försöka få fram en människa som framkallar så mycket känslor hos mig var bara dömt att misslyckas.  Jag trodde jag skulle klara av det bättre än vad jag gjorde.… Ångest…. 

 

Senare underveckan blev det även en liten föreläsning av Marie-Louise om vetenskapliga metoder i förhållande till konstnärliga. Väldigt bra och tänkvärt! Tror jag skulle behövt den här föreläsningen tidigare och flera gånger!

    

   

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Allmänt | |
Upp